söndag 29 november 2009

Hamburgare special a'la Granfot

Hamburgare i nästan alla dess konstellationer hör nog till en av mina värre laster här i tillvaron... Fast nu menar jag hamburgare, inte pappskivorna McDonalds envisas med att försöka lura i oss... Max, Sibylla och hemlagat är bäst.

Receptet på dagens lunch... (Nej, du ska inte ens fundera på det om du försöker tappa vikt eller så.. )

½ pkt Bacon
2 Skivor vitt formbröd
2 Hamburgare (Jag använde 90gr...)
2 Ägg
~4 skivor ost
Väldigt lite majonäs (sp?)

Lägg bacon i kall stekpanna utan fett, vrid på värmen och stek tills du tycker det är färdigt. Ta upp baconet och lägg det på lite hushållspapper. Lägg i brödskivorna i baconfettet, stek dom lite lagom bruna. Ta upp brödskivorna, lägg dom på en tallrik. Lägg i hamburgarna i stekpannan, är det färdigköpta burgare så behövs inget fett, dom innehåller oftast mer än rimligt ändå. Krydda med valfri krydda. (Kryddhusets allroundkrydda gillar jag, den innehållet dessutom inga konstigheter som natriumglutamat eller så... )

Bre ett jättetunt lager majonäs på brödskivorna, det ska knappt anas i smaken. Lägg på bacon på brödet. Vänd burgarna och krydda andra sidan med.
När burgarna är klara lägger du dom på baconet och lägger på ostskivorna. Stek äggen och krydda med lite salt (Örtsalt i mitt fall. )
Lägg på äggen ovanpå det hela och servera. Ruskigt gott med lite Ketchup på...

(Jag vet, det borde stå 2 port i början på receptet, men det är det inte, inte när jag ska äta... :/ )

Lycka till, och skicka inga klagomail om du går upp en massa i vikt av det här...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar