lördag 10 september 2011

Djävulspesto.

Häromdagen tänkte jag att jag skulle hitta på nåt skoj i köket. (Mest för att testa min nya mortel som jag köpte på IKEA.) Tanken var att mosa ihop lite kryddor till maten, men jag insåg ganska snart att kryddorna som jag mosat inte alls skulle passa med den valda maträtten, så det fick bli nåt annat.

Djävulspesto kallar jag den, och den är riktigt god enligt mig själv. (Jag var faktiskt inne på att göra egen Pesto, men saknade både basilika och pinjé-nötter.) Dessutom fick jag för mig att testa att skala en chilifrukt vilket gick över förväntan.

Ingredienser:

  • 2 Vitlöksklyftor
  • 1 röd chilifrukt
  • Kallpressad rapsolja (borde varit olivolja, men jag var inte inne på Pestospåret för tillfället)
  • Lite flingsalt med Chipotle
  • Färskriven parmesan
  • Någon matsked av ICA's gröna pesto. (Den är billig, håller rätt bra och smakar helt ok enligt mig)


Gör så här:
Skala chilifrukten. (Har du en gasbrännare så är det bara att bränna på frukten tills skalet svartnar och knäpper, ner med den i kallt vatten och sen är det bara att dra av skalet. Enkelt men antagligen lite onödigt.) Skala vitlöken och mortla både den och chilin. Skvätt i lite olja tills du får en trevlig konsistens på det hela. I med lite salt och parmesan och blanda ner pesto tills du får rätt smak och konsistens.

Bra fart på det hela, och riktigt god pesto-smak utan att det blir alldeles för mysko. (Enligt mig.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar