onsdag 22 juni 2011

Chiliasch?

Idag fick jag för mig att jag skulle göra en chili till middag. Men eftersom jag saknade en massa ingredienser så tänkte jag göra en gulasch istället. Virrig som jag är så fick det bli ett mellanting. :) Men förbannat gott blev det, dessutom gjorde jag Foccacia till, lite spontant sådär. :) (Så ja, du får receptet på det med.) Jag skriver recepten var för sig, men jag gjorde dom samtidigt. Allt var klart samtidigt men den ena plåten med bröd fick så inne medan jag åt.

Foccacia: (12st)
6 dl fingervarmt vatten
1,5 tsk salt
0,5 dl olivolja
4 dl Durumvetemjöl
9 dl Vetemjöl Special
1 pkt jäst
Olivolja till pensling
Hackade färska örter (går säkert med torkade också. Jag använde Oregano och Timjan)
Flingsalt (med rosmarinsmak om du nu ska kopiera mig.)

Gör så här:
 Lös upp jästen i vattnet och tillsätt därefter slat, olja och mjöl. Knåda i maskin i 8 - 10 minuter (Eller lite längre för hand.)
Jäs degen övertäckt med plast och en handuk ~1 timme
Dela upp degen i 12 lika stora bitar, rulla till bollar som du sen plattar ut på en bakpappersklädd plåt. ~15 cm i diameter.
Täck med bakduk och låt jäsa i 30 minuter eller så.
Sätt ugnen på 250 grader. Pensla bröden med olivolja och strö på salt och örter. In i ugnen, sänk till 220 grader och grädda i 10 minuter.
Klart! :)

Chiliaschnånting (Tryckkokad)


Ingredienser:
En lagom bit högrev (ungefär så mycket som du och dina gäster kommer äta.)
1 gul lök
2 buljongtärningar (en kött och en grönsak i mitt fall)
2 - 3 msk tomatpuré
100 rökt bogfläsk
1 nypa chili
1 tsk spiskummin
(ev. vitlök, jag hade det i tomatpurén och orkade inte hacka mer.)

Gör så här:
Salta och peppra högreven. Bryn den runt om i tryckkokaren. Tillsätt vatten, buljongtärningar, tomatpuré, hackat bogfläsk, hackad lök, chili och spiskummin.
Tryckkoka i 45 minuter till en timme, när jag kollade efter 45 minuter så satt köttet fortfarande ihop så jag körde 15 minuter till.

Servera med nybakt foccacia och njut. Skitenkelt och jävligt gott! (Frugan ville ha ris till så hon fick det och blev nöjd hon med.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar